Baby-Boomerkvinnorna

september 1, 2008

”Reinvent yourself” viskar Madonna till mig

Filed under: självbild — hansrodj @ 10:56 f m
Tags: ,

Det är snart september, Madonna har nyss fyllt 50 år, sonens fröken har bytt hårfärg, alla barn har vuxit på längden och jag känner ett trängande behov av förnyelse. Eller ”reinvent myself” som Madonna skulle ha sagt.

Jag vill vara en ny människa, en annan person som träder fram efter ledigheten. .Jag vill vara en kvinna som har genomgått en slående inre och yttre förvandling. Jag vill ha kommit till nya insikter och jag vill föra mig längs gatorna på ett sätt som får omgivningnen att höja på ögonbrynen och tyst viska till varandra ”wow, kolla på henne, hon strålar ju”. Det är samma känsla som när jag var 14 år och kom tillbaka efter sommarlovet och drömde om att visa klassen att jag på två månader hade blivit av med oskulden, hånglat med Richard Chamberlain, gått ner till 48 kilo och plötsligt såg ut som Kim Wilde trots att jag suttit isolerad i en stuga på en ö utanför Figeholm med familjen hela sommaren. Jag skulle göra en storstilad entré på skolgården, killarna skulle hänga i klasar i fönstrena och gapande se hur jag hade förvandlats från roliga och schysta kompisen till snygga tjejen alla ville vara med. Men det blev ju aldrig så. Man kom tillbaka från stugan utanför Figeholm och drog samma skämt som innan. Man var fortfarande oskuld och schysta kompisen som ingen ville vara ihop med och den enda färvandlingen blev ett nytt pennskrin och gympaskor från Skoman.

 

”Jag måste förändra mig själv”, tänker jag när jag återgår till samma morgonrunda vid samma tid med samma transistorradio i fickan med samma radiokanal inställd och möter samma vardagsmotionär i spåret. ”Jag måste återuppfinna mig själv”, tänker jag när jag på nytt sätter upp griffeltavlan i köket och skriveer in veckomenyn och aktiviteter för hösten. Sparrissoppa på måndagar och elgitarr på tisdagar. Terapi på onsdagar och blodpudding på torsdagar. Kanske borde jag flytta till London? Kanske borde jag färga håret? Åka på baravaraläger, omskola mig eller skaffa ett barn till innan det är för sent? ”Reinvent yourself”, viskar Madonna till mig när septemberluften drar in och jag kastar mig ut i det okända och köper nya höststövlar.

 

Maria Herngren, 38, är bland annat frilansjournalist och tv-producent.

Källa: DN 080831

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

