Baby-Boomerkvinnorna

augusti 29, 2008

Konsumentmakt bättre än pasta

Filed under: köpprocess — hansrodj @ 12:27 e m
Tags: ,

Innan jag går in i en hemelektronikbutik måste jag äta ordentligt. Gärna pasta eller något annat substantiellt. Jag måste helt enkelt förbereda mig inför den frustration jag oftast känner i den här miljön och som med tom mage kan leda till obekväma åkommor som både svettattacker och blodsockerfall.

/…/ Men det är anmärkningsvärt hur urvattnat begreppet service blivit. Det är ett ord som är lätt att säga i fina reklamkampanjer, men ack så svårt att leva upp till.

 

Då är det skönt att reco.se finns! Den nya webbtjänsten och social nätverket, vars mission är att säga sanningen om alla Sveriges företag, är min chans att ventilera all denna frustration. /…/ På reco kan man kommentera allt ifrån service till sortiment och inredning i butiken. Företaget är ganska nystartat men jag är säker på att det kommer att bli en succé. Reco har amerikanska yelp.com som förebild. Yelp startade redan 2004 och har idag elva miljoner unika besökare per månad enligt San Fransisco Business News. Precis som man i verkligheten frågar vänner om tips och råd eller avreagerar sig efter en negativ upplevelse är yelp ett forum för konsumenter att kommentera och recensera butiker och tjänster online. Det är en win-winsituation för både butik och konsument. Det ger butikerna kontinuerlig feedback och de har chansen att åtgärda de problem som konsumenterna upplever. Och kunden känner sig mindre maktlös och mer delaktig.

 

Enligt Nielsen online global consumer study anses rekommendationer från anddra konsumenter fortfarande vara den mest pålitliga källan till information. Det har vi vetat länge, men nu blir det allt lättare att sprida våra åsikter. Och för företagen går det inte längre att gömma sig bakom högtravande mission statements. Nu är det verkligheten som räknas.

 

Källa: Market nr 35 08

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: