Baby-Boomerkvinnorna

augusti 25, 2008

Säg upp dig och gör vad du vill

20 procent av svenskarna väljer att pensionera sig innan de fyllt 65 år. De nya pensionärerna är piggare än någonsin – nu startar Margareta Winberg en privat arbetsförmedling för seniorer. Fortsätt vara aktiv i samhället, dela med dig av din kunskap – och din berättelse.

/…/ Jag gillar de arbetsförmedlingar för seniorer, som nu ser dagens ljus i olika delar av Sverige. Jag tror att det finns plats för en seniorgrupp människor på vår arbetsmarknad.

Jag tänker på det extrastöd som många heltidsarbetande småbarnsföräldrar kan behöva, hjälp med matlagning i vardagen, hämtning och lämning på dagis, skjutsning till aktiviteter och läxhjälp. Det finns också revisorer, administratörer, lärare och andra välutbildade som är över 65 och vill och kan jobba timvis. Tillsammans med två kompanjoner planerar jag själv att öppna en seniorförmedling i Jämtland. En liten stilla förfrågan rakt ut i luften har fått ett överraskande positivt svar. ”Ja, vi vill vara med, ja, vi vill jobba.” Friska pensionärer vill fortsätta att vara aktiva, att ge av sin kunskap, att utveckla samhället. Motiven må variera, personliga eller samhällsmotiverade, oavsett vilket, är de en resurs att ta tillvara.

För min egen del betraktar jag mig långt ifrån som en pensionär. Jag har ett liv fullt med åtaganden, dels ett ordförandeskap för Svenska spel som kräver rätt mycket tid, dels ordförandeskap i tre ideella organisationer som inte ger några inkomster, men väl sociala kontakter och en god personlig utveckling. Dessutom har jag under våren skrivit en bok som planerats i tolv år och kommer ut i oktober. Jag ger min bild av den politiska historia som så många andra, företrädesvis män, beskrivit. Jag har inte alltid delat analysen i männens berättelser. Boken präglas av ett genusperspektiv. Under mina år i politiken har jag sett hur patriarkatet så tydligt har styrt vårt samhälle. Som socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande lyckades jag med att driva igenom den informella kvotering som vi och andra partier i dag har på våra listor till valen – varannan herrarnas. Mitt genusperspektiv fick mig också att byta åsikt i frågan om kriminalisering av prostitutionen. Nu genomsyras den svenska prostitutionslagen av ett feministiskt synsätt.

Så med mina mått mätt så rymmer livet, också efter 60, en mängd möjligheter. Jag vet att jag inte är ensam om att bära en massa erfarenheter. Kvinnors historia är skamligt undangömd. Men vi kvinnor kan själva bidra till att förändra. Vi har något att berätta. Detta kan vara ett motiv för de kvinnor som slutar sin aktiva yrkesperiod innan de fyllt 65. Använd tiden till att berätta era historier!

Källa: Expressen 080822

 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

