Baby-Boomerkvinnorna

augusti 15, 2008

Självlärande analysverktyg hjälper butiker att fatta rätt beslut

Filed under: köpprocess — hansrodj @ 5:24 e m

System tas fram i syfte att simulera fram det mest optimala priset på en vara. Bland annat. /…/ I systemen matas bland annat uppgifter in om kundernas kön, livsstil, familjestatus och yrke. Även produkternas egenskaper och känslighet för olika omständigheter läggs in. Också kundernas nätverksbeteende finns med som en parameter. Systemen lär sedan av hur kunderna beter sig och när de väljer att göra ett köp och när de väljer att avstå. /…/ Agentsystemen används inte bara för att sätta det optimala priset. Allt fler kedjor använder systemet som ett verktyg för att ta större strategiska beslut.

 

(Källa: Market nr 33 08)

 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: