Baby-Boomerkvinnorna

augusti 3, 2008

”Från bling-bling till rekoism” — om vår framtida konsumtion

Filed under: generation — hansrodj @ 12:09 e m

 

 

Trendanalytiker Christina Cheng har myntat det nya begreppet rekoism för en ny och medveten tidsålder som den vi nu håller på att gå in i. I stället för en lyxkonsumtion med mycket ”bling – bling”; image, yta, attityd och snabba kickar är det enligt Christina Cheng nya ideal som mening, balans och livsglädje som gäller för framtiden.

Rekoism innebär en livsstil som med varumärken, prylar och handlingar betonar andra värden och signalerar något annat. Vi vill hitta ett lugn, gärna i naturen, sade Christina Cheng. Närhet och trygghet, även kulturellt och geografiskt, har blivit viktigt även om individen fortfarande har mycket stor betydelse. Vuxenhet, ansvar, erfarenhet, trovärdighet och kunskap är andra nyckelord som håller på att växa sig starka. Men samtidigt ska man fortsätta njuta av livet och ha kul. Skillnaden är att man samtidigt vill göra något bra för andra och för världen.

(Källa: Christina Cheng i en intervju i TV-programmet Agenda 27 maj, 2007.)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: